Csapatépítő tréning

Modern+1 - Magyar Nemzeti Balett

Nehéz meghatározni, hogy milyen szerkesztési elv alapján állították össze a Magyar Nemzeti Balett legújabb estjének, az Erkel Színházban játszott Modern+1 műsorát. Annyi bizonyosnak tűnik, hogy a kísérletező kedv helyett ezúttal inkább biztosra mentek a darabválasztásnál. Megyeri Léna írása

Megyeri Léna

 

Az első felvonás két rövid darabja a modern repertoáron belül igazi klasszikusnak számít: Jiří Kylián koreográfiái, az 1991-ben készült Petite Mort és az 1986-os Hat tánc többször szerepelt már sikerrel a budapesti együttes műsorán is, legutóbb épp a tavaly bemutatott Öt tánc-est keretén belül. Bár nem egy időben készültek, a két mű akár testvérdarabnak is tekinthető, hiszen egyrészről összeköti őket Mozart zenéje, másrészről több olyan kellék van, amely mindkét alkotásban megjelenik: ilyen a vívótőr vagy az abroncsos szoknyás fekete torzó.

Jellegében, hangulatában azonban inkább két ellenpólust képvisel a két darab. A Petite Mort melankolikus, lírai hangvételű etűd. A nyitóképben a színpad elején álló hat férfitáncos „partnere" hat vívótőr, amelyeket karjukon, lábukon egyensúlyoznak, a levegőben suhogtatnak. Mozdulataik eleganciája megalapozza az egész előadás hangulatát. Hamarosan csatlakozik a hat női táncos is, és a röpke darab második felében a hat pár mutat be egy-egy duettet. Kylián a duettek nagymestere, többnyire ezek adják darabjai lelkét, és ezekben bontakozik ki legjobban bonyolult, egyedülálló mozgásnyelve is. Sajnos a Magyar Nemzeti Balett mostani előadásán éppen ezek a részek azok, amelyek erőtlenre sikerülnek. A legtöbb párosnál az érződik, hogy jobban koncentrálnak a koreográfia hibátlan megvalósítására, mint egymásra, nincsenek igazán összhangban. Nem történnek meg azok a dinamikai váltások, amelyek létre tudnák hozni a Kylián mozdulataiban oly fontos könnyedség-feszültség ellentétet. Kivételt képez Kozmér Alexandra és Bajári Levente párosa, akik mindezt gyönyörű technikával tökéletesen megvalósítják. Az össze nem szokottság oka egyébként talán abban kereshető, hogy az elmúlt egy-két évben számos, főleg külföldről érkezett új táncos csatlakozott az együtteshez, így valószínűleg időre van szükség, hogy összeérjen a megújult csapat.

A másik Mozart-darab, a Hat tánc szatirikus darab, amelyben a parókák és az alsónemű-jellegű jelmezek a zeneszerző korát és társadalmi körét idézik. Ennek a dekadens világnak a karikatúráját skicceli fel Kylián táncban. Az előző részben költői képekben megjelenő torzót és vívótőrt itt humoros jelenetekben látjuk viszont: előbbivel fejet vágnak le, utóbbi nőnek öltözött óriásférfi kosztümje lesz, vagy éppen önálló életre kel. A groteszk sminkek, a nők és férfiak civódásai, a mulatságos mozdulatok mind-mind egy könnyedebb darab benyomását keltik. Ugyanakkor a koreográfia semmivel sem egyszerűbb, mint a Petite Mort esetében, ráadásul az utolsó vicces grimaszig minden másodpercre pontosan kiszámított. Az együttesnek a Hat tánc esetében sem igazán a technikával, hanem a dinamikával gyűlik meg a baja: ez a darab „szólalt már meg" humorosabban, hatásosabban ezen a színpadon is.

 

A teljes cikk jelenleg csak nyomtatott formában olvasható az Ellenfény 2014/2. számában.

Az Ellenfény aktuális száma kapható a kiemelt hírlapárusító helyeken, a színházakban, illetve néhány moziban és könyvesboltban. Ezek listája itt olvasható.

Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól: ellenfeny@t-online.hu
Árak (melyek tartalmazzák a postaköltséget is):
Az aktuális szám 495 Ft
Egy éven belül megjelent számok: 395 Ft
Korábbi évfolyamok számai: 295 Ft

 

14. 10. 15. | Nyomtatás |