Szocio-szeretetjáték és zsebkendő-balett

Negyedik, zárónap: Bábel - Kortárs Felnőttbáb Kavalkád, Sirály

Ha már szokássá vált azzal kezdeni a fesztivál-beszámolót, milyen sokan vettek részt ezen a kuriózumszámba menő eseményen, akkor az utolsó napról is érdemes megjegyezni, hogy szép számban (még a korlátokon is ülve) nézték a fesztivál két utolsó előadását. Bár a nézőszám általában nem tartozik sem egy előadás, sem egy fesztivál - különösen nem egy debütáló fesztivál - megítélését alapvetően befolyásoló kritériumok közé, azért érdemes hangsúlyozni a kellemes meglepetést, hogy milyen sokan és milyen következetesen voltak kíváncsiak a négy nap eseményeire.
Ádám Kata | 09. 03. 24.

Az este első előadása a Purgateátrium társulat Punchék karácsonya című szocio-szeretetjátéka volt. A vásári játék jellegzetes alakjait (paprikajancsiszerű Punch, a felesége, Judy, Baby, Kutya, Halál) felvonultató játék karácsony estéjén játszódik. A paravánon családi karácsonyi idill látható ajándékbontogatással. A fából készült előlapon a rajzolt figurák feje mozgatható, és egyben egy ajtóval színtér nyitható belőlük. Az előadás különböző karácsonyi zenékkel tagolt etapokból áll. A Csendes éj felcsendülése után feltűnik a két bábos házaspárnak öltözött alakja egy-egy csillagszóróval a kezében, majd visszavonulnak a paraván mögé, és kezdődik az előadás.

Judy rajzolt feje megnyílik a paravánban, és elkezdődik a bábok jelenbe ültetett kegyetlenség-orgiája. Bár kérdés, hogy a különböző perverziók mennyire korfüggőek, hiszen a régi idők akasztós, élve megfőzős jeleneteiben ráismerni jelenkori újságcikkekben olvasott bűnügyeke és hétköznapi perverziókra. Az első etűdben van bújócska, levesben fővő gyerek, a levet kóstolgató anya. Majd a színtér változik (Punch rajzolt feje nyílik bábtérré), ahol Punch beletuszkolja az ajándékdobozba Judyt, aki új minőségben jelenik meg: hegyes tölcsérmellekkel, aranyló ruhában, fején bóbitával. Előkerülnek a különböző szexuális segédeszközök: korbácsolással fűszerezett különböző helyzetű szexuális aktusok váltják egymást, hogy Punch végül mégis leváltsa az átváltozott Judyt egy újonnan felbukkanó szőkehajú Barbie-ra.

 

punchek1

Puchék karácsonya

 

Kis Karácsony, Nagy Karácsony - újabb felvonás nyílik. Punchot látjuk láncra verve az egyik oldalon, és mindent visszakap, amit az előző felvonásban művelt. Feltűnik Bobby, a csábító figurája, aki megnyitja a sort Judy orgiájában, amelyben szerepet kap még a Freddyvel, a halállal és Tobbyval, a kutyával való enyelgés is. A White Christmas után akasztófa áll a színen, Punch felakasztja Judyt, amivel újabb eseménysort indít el: megjelenik a halál egy koporsóval, és egymás után viszi el a feleséget, a gyereket és a lefejezett kutyát. A Stille Nacht - elmebetegeket és nemüket tévesztett alteregókat látunk bonyolult szerepcserékkel. Mivel a történteket már nehezen lehetne fokozni, végül újra megjelenik a házaspárnak öltözött két bábos, akik boldog karácsonyt kívánva, üdvözült mosollyal ajándékozzák meg egymást, némi iróniával foglalva keretbe a színen látott gyilkos házastársi intrikákat.

Az olasz commedia dell'arte XVI. századi alakjaiból fejlődött ki és jött divatba később angol nyelvterületen Punch és Judy jól ismert párosa. A tradicionális bábjáték mindig e két karakter közti különböző konfliktushelyzetekre épült, kisebb jelentekre bontva azt. Ennek a hagyományos angol játéknak napjainkba ültetett változatát láttuk az eredeti figurákkal. (Ennek 21. századi továbbélése a kicsit primitívebb és immár a tévéképernyőn megelevenedő, de hasonlóan groteszk komédiába hajló változata a Simpson család.)

 

metamorfozis1

Metamorfózis - Vaskakas Bábszínház

 

A vasárnapi második előadás a Vaskakas Bábszínház Metamorfózisa volt. A színen különböző sorokban elhelyezett más és más méretű fehér textíliák. Négy feketébe öltözött bábos alakítja-formálja először a zsebkendőnyi, majd terítőnyi, végül lepedő nagyságú vásznakat, és formálnak belőlük különböző állatokat, hangszereket.

A csomózással, tekergetéssel, hajtogatással, áthurkolással keletkezett figurák közt peckesen sétálgató, tarajukat lengető kakasok, farkukat rázó csörgőkígyók, trombitáló elefántok elevenednek meg. Majd a vásznak mikrofonná csavarodnak, és a négy játékos popdívává válva énekel, majd a textíliák hangszerekké alakulnak, bőgőt, gitárt, fuvolát, szaxofont imitálnak.

A bábosok véget nem érően játszanak, komédiáznak, arcjátékuk ugyanúgy része a show-nak, mint a folyamatosan változó textilbábjaik bohóckodása és burleszk jellegű csetlés-botlása. Az előadást szorosan követő zenék is a finom humor forrásai, ahogy ilyenek a gondosan koreografált jelenetek is, például a zsolozsmázó majd önmagukat ostorozó apácák megjelenése vagy tangózó-keringőző táncos párok illegése.

 

metamorfozis2

Metamorfózis - Vaskakas Bábszínház

 

Összességében a meglepően széleskörű, érdeklődő közönség megnyerésével zárult a fesztivál - nemcsak a szervezők, hanem a részvevők megelégedésére is. Remélhetőleg ez jelentős lökést ad a hazai bábkultúrának. Várjuk a folytatást, miközben néhányan már a programportálok oldalain nemcsak a tánc- és színházi előadásokat keresik, hanem talán a bábos produkciókat is.

Punchék karácsonya

 

Tervező: Boráros Szilárd

Rendező: Kovács Géza

Szereplők: Szívós Károly, Csató Kata

 

Metamorfózis

 

Zene: Robert Łuczak

Koreográfiai asszisztens: Dariusz Jakubaszek

Koreográfus: Tadeusz Wiśniewski

Dramaturg és rendező: Prof. Krzysztof Rau

Ellőadók: Kocsis Rozi, Rab Viki, Ragán Edit, Szúkenyik Tamás

 

 

Helyszín: Sirály