Magyar Platonovok

A Csehov-dráma a magyar színpadokon

Az első magyar Platonovo(ka)t Horváth Jenő rendezte, az első nagy siker(eke)t Horvai István érte el a darabbal. Talán mindmáig a legjobb előadást Ascher Tamás rendezte belőle. De érdemes emlékezni Fodor Tamás, Telihay Péter, Rusznyák Gábor, illetve Ivo Krobot és Jurij Kordonszkij, majd Alföldi Róbert és Szász János rendezéseit is. És közben a számos remek színészi alakításra is emlékezhetünk – akár a címszerepben, akár a többi hasonlóképp izgalmas figurában.

Sándor L. István | 19. 03. 9.

„A csalárd valóságból szerkesztett szilárd költészetet"

Az Othello a magyar színpadokon

Az egyik legtöbbet játszott Shakespeare-tragédia kerül színre Kecskeméten Rusznyák Gábor rendezésében. Ebből az alkalomból érdemes áttekinteni a darab magyar színpadi útját.

Bíró Kristóf | 19. 02. 24.

Egy élet a Vígszínházban

Tahi Tóth László (1944–2018)

Ha elmegy egy nagy színész – főleg ha a színpad volt az igazi otthona –, akkor azt kérdezzük, hogy mi az, amit a közös emlékezet képes megőrizni belőle. Hisz a színész a pillanat hőse, de az igazán fontos az, amit az időnek üzenni képes. Amit a kor emberéből saját magába sűrít. De ahogy múlik az idő, fakulnak a képek, előtérbe tolakodnak a későbbi benyomások, és eltakarják azt, amit megőriznünk kellene. Különösen érvényes ez egy olyan művészre, akinél a pályája fókusza a fiatalabb éveire esik.

Sándor L. István | 18. 02. 28.

Egy pálya tükre

Cserhalmi György 70 éves

A mai magyar színházművészet egyik legnagyobb alakjának születésnapján érdemes áttekinteni egy gazdag pálya állomásait. Legyen szó ezúttal csak a színházi szerepekről, bár tudjuk, Cserhalmi György az egyik legnagyobb magyar filmszínész is.

Ellenfény | 18. 02. 17.

Melis László

(1953-2018)

Elhunyt Melis László kiemelkedő zeneszerző, aki számtalan fontos színházi előadás alkotótársa volt. Egy 22 évvel ezelőtti beszélgetés felidézésével búcsúzunk tőle. Ebben pályája színházi szempontból legfontosabb munkáiról beszél. Miközben még számtalan nagyszerű alkotás állt még előtte, színházi előadások, filmek, lemezek, zeneművek hosszú sora. Egy gazdag, teljes életmű.

Szűcs Mónika | 18. 02. 13.

Esztétikán innen és túl

Papp-Térey: Kazamaták c. darabjának kritikai fogadtatása

Indulatok és vélemények feszültek egymásnak Papp András és Térey János Kazamaták című darabjának bemutatásakor. Ugyanakkor a színikritikusok 2006-ban a legjobb új magyar drámának szavazták meg a művet, és több irodalmi folyóirat elemzője is elragadtatását fejezte ki a darabbal kapcsolatban. Az értékelés szempontjait vizsgálta, az érvelésmódokat elemezte az alábbi kritikai szemle.

Sebők Borbála | 18. 02. 9.

Mi meg maradtunk

Beszélgetés Juronics Tamással és Pataki Andrással

A 30 éves Szegedi Kortárs Balett vezetői már az együttes elődjének, az Imre Zoltán vezette társulatnak is a tagjai voltak. Több botrányt is megéltek Szegeden. Látták Ruszt József kivonulását, tanúi voltak Imre Zoltán távozásának (ekkor vették át az együttes irányítását). A 2005-ben készült interjúnak azt a részét idézzük, amikor a kezdetekről mesélnek.

Vazsó Vera | 17. 11. 11.

Imre Zoltán műhelyében

30 éves a Szegedi (Kortárs) Balett

1987. szeptember 27-én mutatta be első estjét az újjáalakult Szegedi Balett. (Ezt megelőzően 1986 szeptemberében, az újjáépített Szegedi Nemzeti Színház megnyitóján mutatta be a színház balettegyüttese Imre Zoltán Táncfantáziáját.) Az Imre Zoltán vezette Szegedi Balett fokozatosan a magyar táncművészet meghatározó műhelyévé vált.

Halász Tamás | 17. 11. 9.

TOVÁBBI ÍRÁSAINK