Mit nézzünk a héten?

1. rész – Fesztiválok: gyerekszínház, nemzetiségi színház, táncszínház: A hét 10 legfontosabb eseménye

Egész héten folytatódik a gyergyószentmiklósi Nemzetiségi Színházi Kollokvium, díjkiosztással zárul a budapesti Gyerekszínházi Szemle, Egerben pedig stúdiószínházi fesztivál kezdődik. A CaFe Budapest kortárs művészeti fesztivál is tartogat fontos táncelőadásokat.
Ellenfény | 17. 10. 16.

 

A Gyermek- és Ifjúsági Színházi Szemle díjkiosztója – Marczibányi Téri Művelődési Központ, Budapest (2017. október 17. 15.00)

 

Egész múlt héten zajlott a Marczibányi téren a Gyermekszínházi Szemle, amelynek díjkiosztására kedden délután kerül sor. A fesztiválon 18 versenyelőadást mutattak be. (A gyerekszínházi előadások között a bábszínházi produkciók, az ifjúságnak szóló bemutatók között pedig a komplex színházi nevelési előadások voltak többségben, de láthattunk élőszereplős és táncos mesejátékot, sőt csecsemőszínházi produkciót is).

 

gyerekszinhai szemle-eletkep

Életkép a fesztivál egyik szakmai beszélgetésén

 

A bemutatott előadások közül háromtagú zsűri (Herczog Noémi, Perényi Balázs, Pillári Gábor) választotta ki a díjazott előadásokat. Átadásra kerül az ASSITEJ Üveghegy-díja is, amellyel a gyerekszínházi szövetség magyar központja ebben az évben a legjobb kamarajellegű gyerekszínházi előadást kívánja jutalmazni.

 

Nemzetiségi Színház Kollokvium – Figura Stúdió Színház, Gyergyószentmiklós (2017. október 13–22.)

 

A héten folytatódik és befejeződik a Gyergyószentmiklóson zajló XII. Nemzetiségi Színházi Kollokvium.

Hétfőn először a vendéglátó Figura Stúdiószínház produkciója kerül bemutatásra. Az Egyetlen című testszínházi produkció alkotó-előadója Máthé Annamária, koreográfus rendezője Györfi Csaba. Hétfő este a székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház játssza Zakariás Zalán rendezését, a Roberto Zuccót.
Kedden először a bukaresti Giuvlipen Színházi Társulat Kék, narancssárga című produkcióját láthatják az érdeklődők, majd a nagyváradi magyar társulat mutatja be Novák Eszter rendezésében a Mizantrópot.

Szerdán a Temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház és a Temesvári Állami Német Színház közös produkciója látható. A Moliendo café azért is kelt nagy figyelmet, mert a Kollokvium programjában először szerepel Silviu Purcărete-rendezés. Csütörtökön egyrészt egy klasszikus kerül színre – Csehov Sirályából Keresztes Attila rendezett stúdióelőadást a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház magyar tagozatával –, másrészt egy kortárs darabot nézhetnek meg az érdeklődők: a szintén marosvásárhelyi Yorick Stúdió produkciójában Sebestyén Aba adja elő Székely Csaba monodrámáját (Szeretik a banánt, elvtársak?)

 

nemzeteisegi-kollokvium-plakat

A fesztivál plakátja

 

A pénteki programban két teljesen más színpadi világot teremtő huszadik század szerző találkozik. Előbb a felnőtt produkciókat is műsoron tartó marosvásárhelyi Ariel Ifjúsági és Gyermekszínház játssza el Misima Jukio (1925–1970) Mademe de Sade című darabját. Majd este Molnár Ferenc Liliomja (1909) a sepsiszentgyörgyi színház előadásában, Bocsárdi László rendezésében.

Szombaton egy másik Bocsárdi-rendezést is láthatnak az érdeklődők: a szatmárnémeti magyar társulattal vitte színre Shakespeare komédiáját, a Tévedések vígjátékát. A másik szombati bemutató a Reacting Chernobyl címet viseli, s ebben Cosmin Matei rendező és a Váróterem Projekt társulata a csernobili atomkatasztrófa történetét és következményeit dolgozza fel. Vasárnap, a fesztivál zárónapján egyrészt az Aradi Kamaraszínház Tapasztó Ernő rendezte produkciója, a Sex, drugs, gods & rock 'n' roll látható, másrészt a házigazda gyergyószentmiklósi társulat Phaedra című előadása. (Racine tragédiáját Albu István állította színpadra).

 

VI. Egri Stúdiószínházi Táncfesztivál – Gárdonyi Géza Színház, Eger (2017. október 18-22.)

 

Szerdától vasárnapig tart a hatodik alkalommal megrendezésre kerülő egri táncfesztivál, amely a Dunától keletre az egyetlen ilyen jellegű professzionális esemény.

A nyitónapon tartja új bemutatóját a fesztivál házigazdája, a GG Tánc Eger. A brazil Clébio Oliveira koreográfiája, a Carnations és Roses – ahogy az előadás ismertetője fogalmaz – „az agy szemszögéből vizsgálja a szerelmet, szenvedélyt. Hogyan jellemezhető ez az érzés egy reálisabb szempontból nézve? Hogyan viselkedik az agyunk a szenvedéllyel szemben? Mi játszódik le elménkben, mikor szerelmesek vagyunk? Milyen kapcsolatot létesít egymás közt a test és az agy? A nyitónap másik produkciója Eger testvérvárosából érkezett: a Pori Dance Company ad elő egy duettet.

Csütörtök délelőtt egy gyermekelőadást láthat a fesztiválközönség: Gergely Attila rendezésében adja elő a Napfényes Színtársulat A Csoda című produkciót. Este Grecsó Zoltán és Simkó Beatrix duója kerül műsorra. Az Orfeusz és Eurüdiké a mai viszonyok közé helyezi a görög mítoszt, így sajátosan átértelmezik az oly sokszor feldolgozott szerelmi történetet.

 

egri-studioszinhazi-tancfesztival

A fesztivál műsorfüzetének címlapja

 

Pénteken először a Vörösmarty Színház Tánctagozatának előadása látható. Blaskó Borbála rendezte és koreografálta a Pukedlit, amely Gombrowicz: Yvonne, burgundi hercegnő című darabja alapján készült. Másodikként a Feledi Project produkciója kerül színre. A Szálkákat Pilinszky János azonos című verseskötete inspirálta.

Szombaton először a fesztivált nyitó bemutató koreográfusa, a brazil Clébio Oliveira mutat be egy szólót, majd a Miskolci Balett játssza el a Harlequinade című produkcióját. Gergye Krisztián előadása a commedia dell'arte, a klasszikus balett, a pantomim és a bohócszámok tradíciójából készült, és a tánc és a színház között keresi az átjárás lehetőségeit.

A fesztivált vasárnap a Bozsik Yvette Társulat előadása zárja. A Kabaré a 20-as, 30-as évek berlini kabaréját idézi meg. A némafilmszerű koreográfia, illetve az erős színészi karakterek egy fanyar, groteszk, furcsa érzésvilágot teremtenek, amely a megidézett kornak éppúgy sajátja, mint a jelenünknek.

 

LOL – A Magyar Nemzeti Balett bemutatója a Müpában (2017. október 20.)

 

A CAFe Budapest kortárs művészeti fesztivál keretében két fontos táncelőadásra is sor kerül a héten.
Pénteken mutatja be a Magyar Nemzeti Balett a Manen-koreográfiából szerkesztett estjét.

A holland Hans van Manen (1935) a huszadik századi táncművészet egyik iskolateremtő mestere, akinek a klasszikus balett és a modern tánc ötvözésével sikerült széles körben népszerűvé tennie a táncművészetet. Több mint hatévtizedes pályáján több mint százhúsz koreográfiát készített. Nemcsak saját együtteseinek készített darabokat (1961–71 között a hágai Holland Táncszínház, 1973-tól a Holland Nemzeti Balett koreográfusa lett), hanem többek között bemutatta műveit az angol Királyi Balett, a Bécsi Állami Operaház Balettegyüttese, a Stuttgarti Balett, a Királyi Dán Balett, az American Ballet Theatre vagy a Kanadai Nemzeti Balett.

A Magyar Nemzeti Balett estjén három koreográfia látható. Az 1977-es 5 tangó Astor Piazzola zenéjére készült. Ez van Manen egyik legnépszerűbb koreográfiája. A páros koreográfiákban a klasszikus balett eleganciája és mértéktartása ötvöződik a tangó elfojtott szenvedélyével, megragadva van Manen alkotói tevékenységének esszenciáját.

 

LOL-ajanlokep

 

Erik Satie zenéje inspirálta az 1982-es Trois Gnossiennes című alkotást. A melankolikus zongoramuzsikára készített pas de deux a férfi-nő kapcsolat összetettségéről beszél. A duett női szerepét van Manen eredetileg a világhírű balerinára, a Holland Nemzeti Balett egykori vezető szólistájára, Aradi Máriára álmodta, aki balettmesterként előbb Amszterdamban, majd hosszú ideje már Budapesten adja át tudását az őt követő nemzedéknek.

Több klasszikus zeneszerző (Csajkovszkij, Janáček, Sztravinszkij, Mascagni, Massenet) művei alkotják az 1989-es Black Cake című koreográfia zenei szövetét. A szarkasztikus humorú darab a Holland Táncszínház megalakulásának 30. évfordulójára készült. A mű helyszíne egy társasági esemény, ahol fokozatosan bújnak a felszínre a társadalmi kötöttségek és az illem által leplezett férfi-női viszonyok, mígnem a fináléban az elfogyasztott italok hatására a jólneveltség külsőségei ellenállhatatlanul szórakoztató jelentekben foszlanak szét.

A Manen-estről részletesebben beszélt a Magyar Nemzeti Balett igazgatója, Solymosi Tamás egy televíziós beszélgetésben, ami itt érhető el.

 

BANDALOOP – Kálvin tér (2017. október 20–21. 17.00)

 

A CAFe Budapest vendégeként szerepel Budapesten az Amelia Rudolph által alapított társulat, amely az alpinista technika és a tánc egyesítésével mutat be teljesen egyedi produkciót. Önmagát a vertikális tánc útttörőjeként határozza meg a társulat. Honlapjukon azt írják, hogy természetes módon szövik egybe a dinamikus fizikalitást, a bonyolult koreográfiát és a hegymászó technikát, hogy a táncparkettet az oldalára fordítva egészen új dimenziókat tárjanak fel.

 

bandaloop

 

Az 1991-ben alapított társulat székhelye Oakland. Itt évente, kétévente hoznak létre produkciókat, amelyet a világ minden táján bemutatnak. A turnékat képzésekkel, táborokkal is összekapcsolják, hisz az oktatást és a tájékoztatást szintén a vállalat küldetésük szerves részének tekintik.

A Bandaloop helyspecifikus előadásokat mutat be. Magyarországi turnéjukon a Kálvin téri irodaház üvegfalán mutatják be produkciójukat.

A társulat honlapja:

Promóciós videó az együttesről