VIII. Kaposvári Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálé

2016. május 2–7.

A díjátadó ünnepséggel zárult a VIII. Kaposvári ASSITEJ Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálé, amelyen egy héten át az elmúlt két év legjobb hazai produkcióit láthatta a közönség.

Szűcs Mónika | 16. 04. 27.

Játékos utazás

Philippe Genty: Odüsszeusz szemeteslapáton – Bárka produkció

Bár a Bárka elsüllyedt, leleményes Odüsszeusz – részben új legénységgel – rendíthetetlenül hajózik tovább a szemeteslapáton: nemrégiben a Marczibányi téren láthattuk őt felbukkanni.

Szűcs Mónika | 15. 05. 27.

Hógolyó, cukor és Marika

Diótörő – Szegedi Kortárs Balett

Ha karácsony, akkor pompa, meseszerűség és ünnep. Vagyis Diótörő. Csajkovszkij utolsó színpadi művének irodalmi alapját E. T. A. Hoffmann: A diótörő és az egérkirály című meséje adja. Hoffmann titokzatos és költői mesevilága, az érdekes hangzású zene már az első balett koreográfiában – ami Marius Petipa nevéhez fűződik – is rabul ejtette a nézőket.

Szabó Imola Julianna | 13. 01. 17.

Generációk közötti párbeszéd

Beszélgetés Novák Jánossal

Ma kezdődik a Kolibri Ünnepi Mustra, melyen a 20. születésnapját ünneplő színház ad átfogó képet a törekvéseiről, eredményeiről. Erről beszél a vele készült interjúban Novák János, a színház igazgatója, az ASSITEJ magyar központjának elnöke . A fesztiválon a Kolibrival rokon törekvéseket képviselő külföldi társulatok is szerepelnek.

Sándor L. István | 12. 01. 9.

Tanulság nélkül

La Fontaine: Állatmesék – Badora Társulat

La Fontaine nevével előbb-utóbb minden alsó tagozatos gyerek találkozik az iskolában, ezért kézenfekvő és jó választásnak tűnik előadást készíteni számukra a fabulákból. A vállalkozás azonban számos problémát vet fel, amire a Badora Társulatnak nem sikerült meggyőző megoldást találnia.

Szűcs Mónika | 10. 10. 14.

Képek a tükörben...

Portréféle Fodor Mihályról

Csupa "merev" fekete-fehér ünneplőbe öltöztetett gyerek. A mese mégiscsak egészen színes - póztalanul. Gyerekek játszanak felszabadultan egy színpadon, s játékuk már-már eszköztelen, mégis annyira hiteles, hogy máig őrzöm a végső "poént": "- hát értem én, hát értem én... itt egy leány, ott egy legény..."

Tóth Zsuzsanna | 09. 10. 30.

Nem minden fénylik...

Tömöry Márta-Korcsmáros György: Csizmás kandúr - Veszprémi Petőfi Színház

A DESZKA fesztivál gyerekprogramja egy olyan előadással folytatódott, amelyről nehéz megállapítani, hogy a szervezők miért is hívták meg a találkozóra. Ugyanis se drámai alapja, sem színházi értékei nincsenek.

Sándor L. István | 10. 03. 12.

Az irodalom birodalmában

Szabó Borbála-Varró Dániel: Líra és epika - KoMa Társulat, Móricz Zsigmond Színház

2009. március 4-én a debreceni DESZKA Fesztiválon volt a Líra és epika visszaolvasó-próbája, a temérdek fesztiválprogram és előadás közül az egyik legélvezetesebb, ezért joggal lehetett bizakodni a méltó folytatásban: a bemutató április 9-én volt a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházban.

Sors Vera | 09. 06. 1.

A bábok tekintete

Beszélgetés Fodor Tamással

Fodor Tamás összetéveszthetetlen stílusú, egészen egyedi szemléletű gyerekszínházi rendezései játékosságot és intimitást egyesítenek. A  Rettentő görög vitéz az eddigi legjobb (gyerekszínházi) munkáival (a Rózsa és Ibolyával, a Csipkerózsikával) említhető egy sorban. A rendezővel az előadások színházi nyelvéről beszélgettünk.

Sándor L. István | 09. 05. 10.

Nem muszáj hősnek lenni

Beszélgetés Fodor Tamással

Az Ellenfény legújabb száma interjút közöl Fodor Tamással, aki a magyar színházművészet egyik legtapasztaltabb, legizgalmasabb alakja. Bár sokan még mindig a 70-es évek legendás Stúdió „K"-jával kapcsolják össze nevét, azóta újabb legendákat teremtett. Egyrészt egyedi hangú, formavilágú gyerekelőadások sorozatával jelentkezett, amely a műfaj hazai történetének kétségtelenül legfontosabb alkotásai. Emellett felnőttszínházként is izgalmas műhelyként dolgozik a Stúdió „K". Az alábbi beszélgetés - bár alapvetően a gyerekelőadásokról szól - Fodor Tamás színházi szemléletének számos összetevőjét felvillantja. 

Sándor L. István | 09. 02. 15.

Papír-forma

Bartal Kiss–Mátravölgyi: Emberke

Gazdag programot kínált a IV. Nemzetközi Kortárs Bábművészeti Fesztivál, amelyet az egri Harlekin Bábszínház szervezett. Egyrészt lengyel, cseh, szlovák és erdélyi főiskolások mutatták be produkcióikat. Mindezt a bábszínházi képzésről folyó beszélgetések, illetve workshopok egészítették ki. Emellett több báb- és gyerekszínházi társulat is bemutatta előadását. Így került sor a Szabadkai Gyermekszínház egri fellépésére is.

Balassa Eszter | 08. 04. 10.

Ha nem én lennék, kié lenne a ruhám?

Zene-Bona, Szana-Szét – Honvéd Táncszínház

A Honvéd Együttes szervezeti átalakuláson átesett tánc- és színházi tagozata 2007 januárja óta Honvéd Táncszínház néven működik; az eleddig önálló Budapest Táncszínház adminisztrációs okokból beolvadt az eredetileg is ezt a nevet viselő formációba. A társulatnak nem ez az első gyermekelőadása (János vitéz, Ludas Matyi, Országalma, Egri csillagok), de ezúttal nem egy tematikus, történetmesélős előadást láthatunk, hanem egy sokkal lazább szerkezetű összeállítást, játékos kollázst. A cím is mintha a fogódzók hiányáról, s emellett némi bizonytalanságról árulkodna (ahogy a mellettem ülő kisfiú fogalmazta a címet ízlelgetve: „ez olyan... összevissza”).

Gálla Nóra | 07. 12. 8.