Apokaliptikus kabaré

Szép Ernő: Emberszag – Vádli társulás

1944-es „élményeit" írta meg Szép Ernő Emberszag című könyvében. A német megszállás másnapján el kellett hagynia a margitszigeti kisszállót, ahol 33 évig élt, majd hamarosan a nővéreivel együtt be kellett költöznie egy Pozsonyi úti csillagos házba. Erről az időszakról szól az Emberszag, és arról a három hétről, amelyet munkaszolgálatosként Erődváros (ma Erdőkertes) határában tankcsapdákat ásva töltött. A naplóregényből Szikszai Rémusz rendezett előadást a Vádli Társulattal a Szkéné Színházban.

Bíró Kristóf | 17. 03. 25.

Folytonosság

Brecht: Gallilei élete – Nemzeti Színház

Zsótér Sándor második rendezése a Vidnyánszky Attila vezette Nemzeti Színházban a rendező legkedveltebb szerzőjének, Brechtnek az a darabja, melyet a rendező először 2002-ben a Szegedi Nemzeti Színházban állított színpadra, Király Leventével a címszerepben.

Szemerédi Fanni | 17. 03. 2.

„Uralkodástan"

Peter Morgan: Audiencia – Pesti Színház

A brit szerző II. Erzsébet királynő és Nagy-Britannia miniszterelnökeinek kapcsolatáról írt színdarabot. Kellemeset és szellemeset, amelyet élvezetesen játszanak el a Pesti Színház színészei. És közben alkalmunk nyílik arra is, hogy kicsit másként tekintsünk a politikára, mint ahogy azt a gyötrelmes mindennapjaink lehetővé teszik.

Sándor L. István | 16. 10. 18.

Döntéshelyzet

Ferdinand von Schirach: Terror – Katona József Színház, Kamra

A Katona művészi programjának fontos vonulatát képezik azok az előadások, amelyek közvetlenül – akár direkten is – reagálnak a világunk történéseire. Nemcsak a magyarországi eseményeket (például a cigánygyilkosságokat vagy az olaszliszkai lincselést) feldolgozó darabokra gondolhatunk, hanem a 2002-es moszkvai túszdrámáról szóló Nordostra is. Ebbe a sorba illeszkedik a Kamra legújabb bemutatója, a Terror is.

Szűcs Mónika | 16. 10. 11.

Család / történelem

Mikó Csaba: Apátlanok – Örkény Színház

A rendszerváltás előtti éveket és az azt követő két évtizedet idézi meg Mikó Csaba darabja. Az Apátlanok egy család történetén keresztül beszél Magyarország történelméről, az itt élők életlehetőségeiről, a nemzedékek egymáshoz való viszonyáról. A szöveg 2013-ban a Nyílt Fórumon elnyerte a legjobb darabnak járó Vilmos-díjat, majd ugyanebben az évben a színházi dramaturgok a legjobb új magyar drámának választották.

Bíró Kristóf | 16. 09. 15.

Amíg él a hős

Cervantes nyomán Verebes Ernő: Don Quijote – Nemzeti Színház

Több feldolgozásban is látható volt ebben az évadban a magyar színpadokon Cervantes hatalmas regénye, a Don Quijote. Játszották Dunaújvárosban (rendező: Hegymegi Máté), műsoron van a Szkénéban (rendező: Rába Roland) és bemutatták Vidnyánszky Attila rendezésében a Nemzeti Színházban is.

Bíró Kristóf | 16. 06. 18.

Nem körülmény: döntés

Henrik Ibsen: Brand – Nemzeti Színház

A megalkuvás, kényelem, tunyaság, gyávaság ellen, a lélek szabadságáért küzd szinte mániákusan, gyenge (vagyis egyszerűen hétköznapi) emberekből álló környezete számára érthetetlen, félelmetes, zavaró és drasztikus eszközökkel a „körzeti káplán", Brand, aki maga sem köt kompromisszumokat, és hatalmas áldozatokat vállal azok elkerüléséért.

Szemerédi Fanni | 15. 05. 25.

Egy zuhanás képei

Shakespeare: Julius Caesar - Vígszínház

Alföldi Róbert a Vígszínházban a Danton halála után ismét történelmi drámát rendezett, Shakespeare Julius Caesarját – melyet nevezhetünk közéleti tragédiának is. A hatalmasok döntéseit, a döntések egész társadalomra ható következményeit vizsgáló, boncolgató; válságos helyzeteket és útkereséseket vázoló, aktuális, de nem aktualizáló műről van szó.

Szemerédi Fanni | 15. 03. 30.

Érzelmi körkép-kórkép – hétköznapi őrületek

Joël Pommerat: A két Korea újraegyesítése – Katona József Színház - KRITIKA

Egymáshoz nem kapcsolódó, rövid jelenetekből, epizódokból áll össze a Katona József Színház színpadán egy hatalmas mozaik a jelenkor emberének magánéleti kérdéseiről, nehézségeiről Máté Gábor rendezésében.

Szemerédi Fanni | 14. 12. 10.

Templom harangján a lepke

Moliére nyomán a Mohácsi testvérek: A képzelt beteg – Örkény Színház

E hittel lézerkardozó korban a halál misztériumáról jóleső keretben gondolkodtat és nevettet. Rituális-misztikus hangkavalkáddal, hosszú sötéttel kezdődik mind a két felvonás, és így is ér véget az előadás.

Hodászi Ádám | 14. 01. 4.

Hazádból, hogyha még bírod…

Illaberek – Katona József Színház

Egy kivándorolt fiúcskáról szóló mesével kezdődik a Katona József Színház előadása. A mese hőse (akire persze lehetetlen nem ráismerni) aztán sokra viszi, s megdicsőülve tér vissza a honba. Ez bizonyosan nem lehetne mottója az Illabereknek, melynek szereplői is elhagyják ugyan az országot, de vagy végleg kinn maradnak, vagy vesztesként térnek vissza.

Urbán Balázs | 13. 12. 13.

Kibogozhatatlan szálak

Claudel–Honegger Johanna a máglyán – Nemzeti Színház

Vidnyánszky Attila a Johanna a máglyán rendezésével ismét bebizonyította, hogy egyedülállóan tud képzőművészeti utalásokkal teli, élőzenét (méghozzá egy egész szimfonikus zenekar munkáját) szervesen magába építő, nagyszínpadra komponált színházat létrehozni. Ám minderre idegen, indokolatlanul elhelyezett, politikai és erkölcsi szózatnak szánt elemek tapadnak.

Sándor Zita | 13. 12. 4.