Következetes sebezhetőség

A halandóság feltételei – HODWORKS

Hód Adrienn, a hazai és nemzetközi elismeréseket halmozó koreográfus, szeptemberben mutatta be legújabb darabját A halandóság feltételei címmel. A MU Színház színpadán életre kelő előadás a Pirkad talajáról indulva veszi górcső alá a fizikalitás és az érzelmek dinamikáját. Vállalása merész, de következetes és hiteles előadást szült.
András Felícia | 15. 03. 21.

 

A koreográfus és táncosai ezúttal arra keresik a választ, hogy mi van a radikális testiségen túl, illetve a kegyetlen fizikalitás milyen relációba hozható az érzelmekkel. A MU Színház tere már megadja a különös alaphangulatot. Ezúttal a falakat nem takarja semmi, ahogy más előadások esetében szokás, így a hatalmas ablakokon keresztül szinte kilátni az utcára, de a város fényei kéretlenül is betörnek, nem szükséges hozzá nézelődnünk. Ezúttal nem tudjuk kint hagyni a realitást, a mindennapi valóságot, míg ezzel ellentétben a Pirkad előadás esetében a teljes elzártságot, a falanszterben végzett emberkísérletet élhette meg a közönség. A táncosokon (Marcio Canabarro, Cuhorka Emese, Garai Júlia, Molnár Csaba) túl az egyik legfontosabb szerepet a ruhadarabok játsszák. Színesek, teljesen kaotikusak, továbbá nem feltétlenül funkció szerint használtak. Szolgálnak itt ugyanis többek között felsők fejkendőként, de a ruhák nem tartósak, előadóink kölcsönösen elszakítják egymáséit már a kezdet kezdetén.

Úgy játszanak, mint a felelősségtől teljesen mentes gyerekek. Hód Adrienn táncosai nem kevesebbet, mint a tudatalattit alkalmazzák színpadra. Megjelenik itt minden. Elfér egymás mellett a durva szexualitás, a fedetlen testrészek, a genitáliák szándékolt, explicit érintése, de a szenzitív csókok és simogatások is. Szemben a Pirkad vállalt sterilitásával, itt már nemcsak ruhák vannak, színek, játékok, hanem a testek és a mozdulatok is érzelmi telítettséget kapnak. Mindeközben megjelenik a „nagykörúti realitás" is, a tudatalatti metafora mentén gondolkodva a felettes-én. Kérlelhetetlenül betör a MU Színház hatalmas ablakain keresztül, de ott bujkál Liszt zenéjében is. A táncosok nemcsak ezzel a klasszikussal játszanak, hanem egymással is, olykor gyermekekként, olykor állatokként.

 

halandosag.feltetelei-fel

 

Újra és újra humorral közelíti meg és oldja fel a koreográfus ezt a komoly témát, miközben az előadás súlya vitathatatlan marad. Marcio Canabarro lubickol szerepében, karaktere a humor fő forrása. Az olykor előforduló, balettre hajazó, de szándékosan „lerontott" mozdulatok már a darab elejétől hívják az analógiát, ami a vége felé közeledve ki is bomlik. A táncosok spicc-cipőben rombolnak le minden rációt, kigúnyolják a hitelességet nélkülöző felettes-én utolsó írmagját is. A mozgásanyagra jellemző, ahogy Hód korábbi munkáiban is, hogy a folytonos, repetitív mozdulatsor egyfajta transzállapotot hoz el, ami kapu a hiteles jelenléthez. Az előadók ezen a kapun belépve önmagukkal szembesülnek, s kiderül, hogy mindez messze nem egyenlő a halandósággal való szembesüléssel, bár az sem egyszerű kihívás. A Pirkad élettelen, mechanikus testeit A halandóság feltételeiben ösztöneik, érzelmeik teszik sebezhetővé, emberivé.

 

A halandóság feltételei

HODWORKS

 

Konzultáns: Sőrés Zsolt

Zenei konzultáns: Mizsei Zoltán

Dramaturg: Szabó-Székely Ármin

Koreográfus: Hód Adrienn

Előadók: Marcio Canabarro, Cuhorka Emese, Garai Júlia, Molnár Csaba

 

Helyszín: MU Színház

 

A cikk eredetileg az Ellenfény 2014/8. számában jelent meg.

Az Ellenfény aktuális száma kapható a kiemelt hírlapárusító helyeken, a színházakban, illetve néhány moziban és könyvesboltban. Ezek listája itt olvasható.

Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól: ellenfeny@t-online.hu
Árak (melyek tartalmazzák a postaköltséget is):
Az aktuális szám 495 Ft
Egy éven belül megjelent számok: 395 Ft
Korábbi évfolyamok számai: 295 Ft

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEINK