Ellenfény Online - Tánc - önálló Produkciók - Torzítók

Torzítók

Góbi Rita-Vesa-Petteri Asikainen: Torzók

Góbi Rita és a finn PerformanceSirkus közös előadása vállaltan eklektikus darab. Az alkotók heroikus vállalkozásukat - hogy az emberi élet töredékességét mutassák be - a darab színlapján irodalmi példákkal támasztják alá, s arra is figyelmeztetnek, ne fordítsuk el fejünket, ha tükrük „ezúttal torz-létet mutat".
Barta Edit | 09. 02. 24.

A Torzók több esztétikai minőséget is felvonultat alig fél óra alatt, de épp ettől a sokszínűségtől válik megfoghatatlanná. A darab, mint egy sikamlós hal csúszott ki az alkotók kezei közül, de hiába vetették partra, nyálkás bőrével a mi kezünkben is csak hal maradt.

Pedig a darab ígéretesen, Bacskai Ildikó lírai táncával indul. A táncosnő félhomályban, háttal áll nekünk, kecsesen, de lendületből köröz karjaival, tekergeti csípőjét Gáspár József és Gyulai Csaba érzékeny zenéjére. Az arab és indiai ritmusok szépséggel töltik fel az előadás első perceit, s - a darab tágabb témájánál maradva - leginkább az elmúlás fájdalmára emlékeztetnek. A zene mindvégig meghatározza az előadást, de a zenészek és a táncos-mímesek játéka közötti távolság csak nő a darab során a zenészek javára. Azonban Bacskai szólójában rejlő lágyságot a későbbiekben már ők sem tudják visszahozni. Társai megjelenésével mintha egy teljesen új előadás kezdődne el.

 

torzok-gobi2

Forrás: gobirita.hu

 

Bacskai táncpartnerei erősen sminkelt arcukkal bohócokra emlékeztetnek, hajuk az ég felé kandikál a fejüket is borító, testszínű kezeslábas alól. Fülöp Tímea és Székely Szilveszter teste egészen más nyelvet beszél, mint Bacskaié, többnyire a földön vegetálnak, rángatóznak, olykor megpróbálnak felülni, és megtalálni súlypontjukat. Bacskai spiccen lépeget közöttük - ugyan szétterpesztett lábakkal és behajlított háttal, kezeit térdére támasztja -, de még így is elegánsabbnak hat földön fetrengő társainál. Kezdetben úgy tűnik, Bacskai eltér kettejük pórias világától, de ebbe a hétköznapiság felé tartó megszólalásmódba mozgásával később ő is becsatlakozik.

Ezután apró jelenetek sora következik, amelyben a három táncos különböző formációkat alkot, s ennek megfelelően az erőviszonyaik is változnak. A két kópé közül Székely harsányabb, Fülöp tétovázóbb alkat, csapong társai között, olykor Bacskaihoz csatlakozik. Hármójuk közül Székely Szilveszter az, aki leginkább a „torz mivoltat" képviseli. Sikong és vicsorog, szinte végighörgi az előadást, már csak a szőrös pata hiányzik róla. Túlzó arcjátéka és ripacskodó taglejtései a színlapon közölt sorok irányába viszik ugyan a darabot, de az alkotói szándék ellenére sem tudnak meggyőzni arról, hogy a torzó fogalmát a torzzal azonosítsam.

 

 

Torzók

 

Zene: Gáspár József, Gyulai Csaba

Jelmez: Tresz Zsuzsa

Fény: Vajda Máté

Dramaturg: Hegedűs Sándor

Rendező-koreográfus: Vesa-Petteri Asikainen, Góbi Rita

 

Táncosok: Fülöp Tímea, Bacskai Ildikó, Samatha Kettle, Sárai Rachel Színész: Vesa-Petteri Asikainen

 

Produkciós partner: PerformanceSirkus (Helsinki)

Helyszín: Nemzeti Táncszínház, Refektórium

 

Az előadásról olvashatók másfajta megközelítések is az interneten:

Mestyán Ádám: A nagy vergődés

Tóth Ágnes Veronika: Segítség, ufók