Férfiak nagyító alatt

Negyedik nap: L1danceFest 2012

Fizika, űrrobinsoni túlélő show és a földnek a pénisz körül forgása volt az idei L1danceFest negyedik napjának konklúziója. Tökéletesen vegyítette a Nemzeti Táncszínházba befogadott két előadás a fesztivál alapvető célkitűzéseit: L1-tagok és rezidens művészek valamint neves külföldi fellépők férfias munkáinak lehettünk szemtanúi.
Sárosi Emőke | 12. 09. 24.

Valahol messze, egy távoli galaxisban a GAP (rés) nevű bolygón játszódik Vass Imre (L1 tag és rezidens művész) azonos című alkotása. A fizikusból lett táncos a Nemzeti Táncszínház Refektóriumába álmodta meg helyspecifikus kísérleti előadását. Az áttetsző szemeteszsák vetítővásznon megjelenő videó beköszönőben – magyar nyelven angol felirattal – üdvözli 2D-ben a közönséget, majd hosszas elmélkedéssel definiálja a színház fogalmát: a színpad fekete doboz, a fények mesterségesek, a sötétség természetes. Az alkotó önmagáról 2D-ben egyes szám harmadik személyben beszélve előre felvázolja a cselekményt, miszerint lesz egy eleje, közepe és vége a történetnek. Szuggesztivitásában és humorában bízva taktilis interakcióra biztatja a közönséget. A meglepő antrét csak a tényleges megfigyelés lehetőségének fokozódó izgalma szárnyalja túl.

A GAP bolygó a műanyag szemeteszsákok földje, ahol időtlenség van és a hősies élni akarás. A szemeteszsák-szkafanderből nehezen kihámozódó alak szembesül a különböző méretűre felfújt pillekönnyű műanyag nehezékekkel. Mozgásművészetének egyik kiemelkedő része a darabos vergődő légzsákharc – tragikus hősként szembekerül a problémákkal, küzd ellenük, belenyugszik sorsába, és űrrobinsonként megalkotja szemeteszsák totemét. Jól felszerelt kis utazóbőröndjében több tonna nejlonfólia valamint zacskós víz van, ezekből építkezik. A tábortűz hangulatát megidéző táborvíz dalban – zacskós vízből kreált tűzifa kupacnál ülve – angolul fantáziál a jövőről, szerelemről, bájos melankóliával. Majd hirtelen időt és teret ugorva ténylegesen megérkezik az űrutazó a Refektóriumba, és a videón látott kontaktust kereső attitűdöt folytatva keresi az őt megérinteni vágyó személyt. A sikeres találkozás ismét angol nyelven folytatódott az egyik nézővel, aki átvehette az üzenetet – a fizikusrajzok egyikét.

 

l1-2012-vass-imre-1

 

A futurisztikus sci-fi hangulatot Somló Dávid hangeffektjei és Dézsi Kata fényei jelenítették meg a teremben. Az alkotó valahol elveszett a 2D-s fizikus és az átlényegült művész között, az intenzív fizikai síkon jelenlévő izommunka sikerét a résben rekedt lélek tette volna nagyobbá.

Palle Granhøj koreográfus magyarországi bemutatója a MEN&MALER a férfiasság univerzumáról gondolkodik. A zenék Gustav Mahler szerzeményei, az előadók csapatát nyolc táncos és egy nő alkotja. Bár a téma a férfi, mégis a produkció narratív irányítása a hölgyre van bízva. Az énekesnő angolul veti fel a hím-lét megértésének kérdését. A férfiak erősek, technikai érzékük kiváló, képesek barkácsolva alkotni, rajonganak a sportért és az egész világot kizárva bele tudnak merülni egy dologba. A narrátor rácsodálkozó, gyermeki, humoros lénye a vezetőnk a férfi-lét szegmenseit bemutató tárlaton, valamint énekhangjával aktív résztvevője az egyes részeknek.

 

l1-2012-men-mahler-1

 

A granhøji egyedülálló ún. akadály-technika (úgy formázza meg a szereplők mozgását, hogy bizonyos elemeket megakadályoz, az emberi vonásokra irányítva ezzel a figyelmet) a dramaturgiai ív szerves része: a meg nem értettség rabságát szimbolizáló kéz- valamint lábkorlát a testek más jellegű használatát, váratlan mozgását idézi elő a statikusság és az elementáris dinamizmus szorításában. A férfivilághoz természetesen kapcsolódik a bátorságpróba, az erőfitogtatás, a pénisz méretének fontossága, használatának gyakorisága és az impotencia. A narrátor szakirodalmakat olvas fel számadatokkal a férfiméretekről, és tudományos érdeklődéssel, csillogó szemmel sorolja az impotencia pszichológiai okait. Eközben a táncosok egyre mélyebbre engedik a betekintést a férfilélek rejtelmeibe: a bátorság összefüggésbe kerül a bizalommal, ahogy a négy méter magasban jógaülésben meditáló társaiban megbízva a mélybe zuhan. A gumiköteleket szétszakítani akaró két táncos saját határaikat átlépni vágyó erőpróbáján a fiatalság heves dinamizmusa verseng harminc év higgadt tudásának mélységével. A pénisz és impotencia kérdésköre a spiritualitás felé tereli a mozgásvilágot. Ezt mélyíti el Mahler – mélyen a szexualitásra szenzibilis – zenéje, amelynek ritmusra vonatkozó instrukcióit értelmezve kántálja a narrátor. A szerzetesek és a keleti harcosok asszociációját keltő táncosok mozdulatai egy közös maszturbációt idéznek, amelyben a kielégülés végkifejlete helyett a nő heuréka élménye a zárszó: a férfit megérteni az ágyon és ágyékán keresztül célszerű. A vértolulást elkerülendő az utolsó kép a meztelen fiú és a kielégülő tangóharmonika képszerű kókadása.

 

l1-2012-men-mahler-2

 

Tömör, értelmezhető, asszociatív képek, pazar látvány, világítás (a csapat láttat a hordozható reflektoraik segítségével) és a férfi nyers ereje és gyengesége egyaránt a Men&Mahler előadás.

Az L1danceFest negyedik napja férfiakról szólt a nőknek, az igények széles skáláját felvonultatva a repertoárból: kalandor, tudós, alkotó, spirituális, szenvedélyes – mindenkinek ízlése szerint.

 

 

 

G a p - The Soloist

Koncepció, koreográfia, előadás: Vass Imre

Zene, hang: Somló Dávid, LHC sounds

Világítás: Dézsi Kata

 

MEN&MAHLER


Az előadás Palle Granhøj munkája, melyben szorosan együttműködik a szereplőkkel:

Bill Eldridge, Fülöp László, Darabont Leon Áron, Tomasz Ciesielski, Mikolaj Karczewski, Tomás Danielis, Aureliusz Rys, Petras Lisauskas és Dorte Petersen.

Asszisztens: Johan Ohlsson / Látványterv: Per Victor

Zene: Gustav Mahler